Landslagsträning Laholm 

26.01.2019

Landslagsträning i Laholm

För ett par helger sedan hölls det en stor gemensam landslagsträning i Laholm. Alla kategorier samt seniorer och juniorer samlades och hade träningar ihop med Glenn Geerts och Mischa Freund. Jag och min son Isac tog oss dit i rejäl Skånevinter under lördagens träningar, då jag kände att jag ville se hur dem hade lagt upp träningarna och i synnerhet se på Sanna och hennes ponny Tristan som jag hjälpt med träning.

Laholm har en anläggning med ett rejält ridhus, full läktare och lämpar sig väl för körning. Längs med ridhusets utsida finns även många gästboxar som deltagarnas hästar bodde i under helgen.

Vi möttes av en glad stämning, med full aktivitet i ridhuset. Många saker pågick samtidigt, men det var ändå ett lugn utanför och på läktaren med fikakorgar och samtal mellan kuskar som antingen skulle eller hade tränat.

Följ länkarna för att se lite filmklipp från dagen.

https://youtu.be/X3A9_PxpGMY (Mot Laholm)

https://youtu.be/jcynrKxZ308 (Uppstallning)

https://youtu.be/TJ3LHGpFH1A

https://youtu.be/qx8JbfZGERc

Efteråt så sammanfattade Sanna sin upplevelse från träningsdagarna på detta vis;

"Mitt första pass tränade jag för Mischa. Vi fokuserade på lyhördhet, att Tristan skulle svara framåt och komma tillbaka. Bli mjukare i sin vänstra sida och att han ska förstå pisken"

"Pass nr 2 fortsatte vi med att träna på det vi gjorde i förmiddags. Få ordning på vänstersidan, tränade även samling där han ska balansera sig och inte bara springa på. Han fick även göra ökningar där inga taktfel eller galoppinslag fick förekomma, samt att kunna komma tillbaka till samling efter ökningarna. Mischa har jag inte tränat för tidigare - men han kom med många konkreta tips åt mig, Glenn känner jag mycket mer sen förra säsongen och han är en av de bästa tränarna jag haft och förklarar mycket bra och kommer med många tips."

"Sista dagen så körde vi koner och vi började med avslappnande arbete i trav och galopp för att få honom mjuk och varm. Jag fick köra konerna lugnt för det va första gången med min nya dressyrvagn. Vi tränade på volt med 4 konpar i båda varven, serpentin och oxer. Idag körde även Glenn Tristan. Han tycker mycket om honom och körde lite extra ökad trav bara för han gillar Tristan".

"Dessa dagarna har varit roliga och lärorika för mig"

Det är inte alltid helt lätt att kombinera nyfikenheten hos en snart 4-årig kille med att titta på träningar i flera timmar. Som tur va fanns det stallkatter och gofika som höll honom engagerad stor del av tiden :)

https://youtu.be/32zkEtQ98Go

Nu tror jag att nästa tillfälle för deras träning är i februari på Flyinge. Jag ska be Sanna om en återkoppling även då.

// Emma

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång