Motivation

07.01.2019

Motivation.... Hur behåller vi den över vintern?

För mig handlar det mycket om att förenkla. Att hitta rutiner och med små medel göra att livet går lättare. För visst är det så att orken tryter lättare när det ständigt är mörkt, vi i Skåne har sällan snö som lyser upp, möjligtvis lite moddig blask som töar och blir sörja under dagen och knagglig is på morgonen... hopplöst. Denna höst har jag klarat mig bra. Det är fina hagar än så länge och min bana går bra att använda varje dag. Vägarna ute är inte hårda eller för mjuka - så det kunde helt klart bli värre. Men vi fick oss några dagar förra veckan, då minnen från bistra dagar snabbt kom upp i minnet.

Såklart är alla förutsättningar olika, några har hästarna inackorderade, några har dem hemma, vissa har nära till ridhus andra inte. Det är många olika faktorer som spelar roll. Jag har under 2018 haft förmånen att kunna träna mina egna hästar på dagtid då det är ljust. Bara det är en stor lättnad och förenkling för mig. Men jag har under många år inte haft den möjligheten så jag vet hur det är att kämpa sig iväg på kvällarna för att hinna med sina pass...

Det är ju oftast inte bara träningstiden som blir lite knöligare att ta sig till. Oftast blir all hantering runt stallsysslorna jobbigare. Tungt, mörkt, leriga hagar, smutsiga hästar, tappskor, vissa hästar kanske får problem med mugg m.m. m.m.

Det här är några av mina vardagstips till er i stallarbetet;

  • Fodring: ha lite extra höpåsar att packa så ni kan förbereda både 1 och 2 fodringar i förväg. Ibland får man en stund över då nån häst ska äta upp, byta täckes på m.m. och istället för att ta upp facebook och surfa, gå ut och packa några säckar så ni har framöver. Jag har även gjort att jag packat mineral och tillskotten (de som är i pulverform) i Ziplock påsar uppmätt till var och en i förväg, så jag har det färdigt. Bara att blanda ihop med mashen när det är dags. Så behöver jag inte stå o pilla med sånt när tiden tryter.

Jag fyller även upp vattenkannor på morgonen så det finns till varje box på kvällen, så går det lätt att fylla på hinkar (till er som inte har lyxen med vattenkoppar).

  • Jag har en bra spolplatta utanför stallet som jag gjort till rutin att ställa mina hästar på innan intag. Där spolar jag av lera och visiterar ben och hovar. Är jag riktigt ambitiös så torkar jag även snabbt av dem med en frottéhandduk, för då torkar benen så mycket snabbare ifall man ska träna kort därpå. Det är även ett bra tips till er som lider av mugg på era hästar. Torka med frottéhandduk, så blir det ni tvättat snabbt torrt igen. Smörj och återfukta. Tvätta handdukarna efter varje mugghäst... Alternativet är att ni bara borstar av dem och visiterar om ni känner att ni inte vill blöta dem varje dag. Innan jag fick en riktig gjuten spolplatta så gjorde jag en egen variant av att jag la en gummimatta rakt på marken. Det funkade väldigt bra i många år. Spola av mattan efter användning, så håller dem hur länge som helst. Får man detta som en rutin, så blir det oftast inte en hets in i stallet heller, de vet att de ska stanna på en viss plats och bli skötta. Ni slipper få in lera och grus i stallet och tappskor blir aldrig en överraskning.
  • Täcken; är ju ett evigt släpande och kånkande med. Av och på... blött och smutsigt. Jag har gjort så att jag har 2 st "skaltäcken" till varje häst som jag kan byta av med, gärna i en större storlek på det ena iaf... Horseware har jag valt att använda och dem lägger jag utanpå de täcken hästarna ska ha ute. Vid intag så hänger jag upp det tunna yttertäcket i min sadelkammare i krokar som jag gjort i taket. Då spar man innetäckena eller det tjocka vintertäcket från smuts och väta. Jag knäpper dem i vardera bogspänne i krokarna. Så torkar de snabbast enligt min erfarenhet. Nedanför har jag två stora handdukar på golvet som de får droppa på. Även en golvmopp är nära till hands. Jag vet att många säger att de torkar bäst på hästen. Så är det säkert. Men min motivation sjunker när jag ska börja med att hasa av ett halvblött äckligt täcke innan träning och man blir inte bara smutsig man lägger oftast täcket bara i en liten hög nånstans utanför boxen och tänker att "det där får jag ta tag i sen". Min upphänging är ju en möjlighet att göra förstås om man sköter stallrutiner själv... annars vet jag att det är svårt. Då kan jag i alla fall ge tipset, att när ni ska hantera smutsiga täcken och vika ihop dem. Vänd dem ut- och in och sen vik dem och häng upp. Då slipper ni smutsa ner er. (Inga viktiga sponsorloggor hindrar mig från det i dagsläget iaf om man säger så 😉 )
  • Har ni boots eller benskydd på hästarna i hagen så rekommenderar jag en handdukstork att torka dem på. Effektivt och platsbesparande. Finns både vägghängda och dem som står mitt på golvet. Jag har köpt min på Jula och är helnöjd.
  • Flytta grindhålet om hagen börjar gegga ihop. Helst innan det är lervälling. Jag har elband och vita höga plaststolpar som jag använder för att skärma av innan det trampas upp. Jag tycker det hjälper mycket. Speciellt för tappskor om de står och trycker vid samma platser när ni ska ta in.
  • Jag har valt att ha spån i botten på mina boxar. Sen har jag halm uppepå. Det tycker jag hjälper i vintertid att spara på tid och mängd strömedel. Men jag vet också att vi alla har olika möjlighet att få tag på strö. Ett tips är nog att mocka ofta iaf. Ta en extra sväng på kvällen det spar avsevärt med tid på morgonen. Jag brukar bara lägga det i ett hörn inne i boxen, så är det lätt att ta ut nästa dag, oftast sprätter de ju inte runt ströet i hörnen.
  • En sak som jag märkt är att vädret ofta kan ställa till så träningen inte blir av. Man gör stallarbetet och så tänker man att jag tränar i em innan jag tar in. Men så börjar det störtregna och planen spricker. Man orkar inte... Så prova och byt plats på rutinerna. Träna hästen först, och mocka efter. För det tummar vi sällan på. Mockningen blir av. Men träningspasset ställs in. "Ja den har ju varit ute i hagen iaf". Så har ni möjligheten - prova det upplägget.
  • Jag har mina hästar ute längre i hagen på kvällen i mörkret, de dagar då de tränats på fm. Precis som de är mer ok att va ute längre då de tränats...
  • Jag tycker vi ska vara förlåtande mot oss själva under de trögaste månaderna. Istället för att konstant gå med dåligt samvete över utebliven träning, planera in lägre intensitet istället och nöj er med att hålla igång dem med kortare pass. En promenad för hand eller longering kan absolut vara ett bra sätt att göra något när det är trögt med orken. Ta med dem till postlådan, på hundpromenaden eller något annat som ni ändå gör.
  • Det som absolut hjälper bäst för mig är att göra planeringar. Alla är vi olika det vet jag, men jag älskar planering. Gör en realistisk vecka och skriv upp den. Exempelvis ta tag i att lära hästen korrekta halter från marken under vintern, öva med att lära dem rygga på kommando, skapa mycket kontakt bara genom att va med dem. Det svetsar ihop er mycket också. Förringa inte det arbetet.

Gör några träningsdater med kompisar i ridhuset. Eller hemma hos någon. Ni kanske bara kan träffas och hantera era hästar ihop.

  • När jag inte har någon ork så brukar jag dammsuga youtube på inspirerande klipp. Det är som en boost. Ta en varm kopp kaffe och sätt er med datorn eller telefonen - gärna i stallet om ni kan och få inspiration. Googla på några förebilder ni har och garanterat kommer ni hitta massa intressant. Eller varför inte söka på olika rörelser eller moment som ni vill bli bättre på och se hur proffsen lär ut det. Det finns filmer på precis allt.
  • Har ni möjlighet så boka in några clinics att gå på! Ta med en kompis och bli inspirerade. Men gör inte misstaget att klä er för kallt. Ibland är det iskalla ridhus och då kan kylan förta en hel clinic.
  • Jag brukar ta med mig seldelar och träns in till vardagsrummet och putsa framför brasan på kvällen. Jag har en stor hockeytrunk som jag lägger saker i och tar med in. Går garanterat lättare att få det gjort där än att stå ute i stallet och huttra. Dessutom hinner jag umgås med min son som inte tycker det är något kul att va ute i stallet när det blivit kallt och mörkt. Jag säger att vi "pysslar" när vi smörjer och han håller helt med. "Pyssel mamma - det är kul" 😊
  • Klädsel; om ni själva inte klär på er rätt så kommer det va skitjobbigt att ge sig ut i ruskväder. Satsa på att skaffa en bra pannlampa, regnställ, fuskpolo, handskar, varma sockor m.m. Det hjälper verkligen! Jag har två ombyten i sadelkammaren så jag kan dra av mig ytterkläder direkt när jag kommer in med en häst. Tänk inte att ni ska "bara" köra hem från stallet och byta om där... det är för länge. Ni hinner både kyla ner er och tappa orken. Kroppen minns detta till nästa gång och ni tappar motivation.
  • Och till sist men absolut inte minst så vill jag ta upp det viktiga med att vi tar hand om oss själva. Jag tror vi överlag är dåliga på det. Boosta med vitaminer denna årstid. Tänd lampor. Gå och lägg er i tid. Drick mycket. Jag gör en termos och tar med ut i stallet med varmt vatten. Alltid lättare att dricka något varmare när det är kallt ute. Jag gör likadant med mina hästar förresten. (Har fördubblat dricksmängden vatten till dem på det viset.)

Stretcha efteråt när ni kommer in på kvällen. Bara att lägga sig raklång på golvet och göra lite "snöänglar" är faktiskt ingen dum ide. Att andas och känna att axlarna ligger lika tungt mot golvet på båda sidor. Tro mig det är inte så självklart som det låter.

  • Som avslutning vill jag ge alla ett tips. Ha något intressant i öronen när ni gör stalltjänst. Det finns så många bra program och dokumentärer att lyssna på. En serie jag rekommenderar starkt är Hästgården på sr.se.

Just nu har dessutom Bokus gratis erbjudande för alla att lyssna i 30 dagar. Utan några krav överhuvudtaget på att fortsätta. Bara gå in på bokus.com och där ser ni informationen om att ladda ner Bokus play-appen och upprätta ett konto. Inget mer behövs.

Vill ni lyssna på hästrelaterade poddar så finns bland andra ; Pälspodden, Foderpodden, Ridsportpodden, Ridpodden, h&m we love horses, Hästsnack, Framgångsekipaget och Hästhype

Hoppas mina tankar kan hjälpa upp litegrann i alla fall. 

På återskrivande. // Emma

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång